Specter of surrealism
The Centre Pompidou celebrates its 40th anniversary in 2017 everywhere in France. In Arles, this exhibition returns to a few of the themes born of the interaction between surrealism and photography.
Extrait de la série « La chambre obscure », 1984, 200x125.
La chambre obscure fait ici non seulement référence à la camera obscura, instrument optique précurseur de l’appareil photographique, mais aussi à la chambre à coucher dans laquelle l’artiste, observant les ombres projetées par la lune sur ses murs, conçoit son oeuvre.
Grâce à la technique du photogramme qui lui permet d’enregistrer la forme des choses illuminées sur la surface sensible du papier, Evelyne Coutas tente de capturer ces ombres. L’empreinte du corps, sorte de double "spectral" et même métaphore de son âme, devient alors matière et intègre de fait le monde.
© Anne-Frédérique Fer, 2017
From the series "The dark room" :
The title refers not just to the camera obscura, an optical instrument forerunner of the camera, but also to the bedroom in which the artist observing shadows cast by the moon on the walls, conceived her work. Evelyne Coutas tries to fix those them by using the photogramm method, which allows her to record the shapes of lit objects on photosensitive paper. The body imprint, a sort of spectral double and metaphor of the soul, becomes matter thereby entering the « real » world.
L’exposition :
C’est dans ce cadre que s’inscrit l’exposition Le Spectre du surréalisme. Car le surréalisme est toujours vivant, même s’il mène une vie parfois souterraine – c’est le constat qu’on peut faire en observant la photographie contemporaine ou, plus largement, celle de l’après 1945. Conçue à partir des collections photographiques du Centre Pompidou, l’exposition revient sur quelques-uns des thèmes qui sont nés de la rencontre du surréalisme et de la photographie.
Elle montre comment les artistes de l’après-guerre ont puisé dans la sensibilité surréaliste et illustre la façon dont ils ont adapté à leurs fins le rapport des surréalistes à la réalité, poursuivant l’abolissement des règles artistiques et poussant jusqu’au bout le jeu de l’absurde, tout en mettant l’accent sur les enjeux politiques contemporains. Par-delà la continuité chronologique, l’exposition fait dialoguer entre eux des projets artistiques en apparence lointains mais qui résultent de stratégies très proches.
Karolina Ziebinska-Lewandowska, Commissaire d’exposition, conservatrice pour la photographie, musée d’art moderne, Centre Georges Pompidou
Publication : Damarice Amao et Karolina Ziebinska-Lewandowska, Le Spectre du surréalisme, éditions Textuel, 2017.
The exhibition :
The Centre Pompidou celebrates its 40th anniversary in 2017 everywhere in France. To share its anniversary with a wider audience, the Centre Pompidou will be presenting a completely new programme of exhibitions, outstanding loans and various events throughout the year. Surrealism is still alive, even if it sometimes leads its life underground—this is a conclusion we can come to by looking at contemporary photography, or more broadly, photography after 1945. Using the photographic collections at the Centre Pompidou, this exhibition returns to a few of the themes born of the interaction between surrealism and photography. It shows the ways in which the artists of the postwar years drew on the surrealist sensibility, and illustrates how they adapted their relationship to reality to their ends, abolishing the rules of art, taking the absurd to extremes and addressing contemporary political issues. Beyond chronological continuity, the exhibition places seemingly disparate artistic projects in dialogue with one another across their similar strategies.
Karolina Ziebinska-Lewandowska, Curator for photography, museum of modern art, Centre Georges Pompidou
Les artistes
the artists :
Eleanor Antin, Hans Bellmer, Jacques-André Boiffard, Brassaï, Claude Cahun, Mohamed Camara, Henri Cartier-Bresson, Evelyne Coutas, Marcel Duchamp, Germaine Dulac, Peter Fischli et David Weiss, Michel François, Agnès Geoffray, Aneta Grzeszykowska, Hirofumi Isoya, Lukas Jasansky et Martin Polak, Ulla Jokisalo, Július Koller, Eva Kot’átková, Jiří Kovanda, Roger Livet, Dora Maar, René Magritte, Anna Maria Maiolino, Nicole Metayer, Karel Miler, Otto Muehl, Gabriel Orozco, Jean Painlevé, Man Ray, Sophie Ristelhueber, Alix Cléo Roubaud, Armando Salas Portugal, Cindy Sherman, Taryn Simon, Dayanita Singh, Alina Szapocznikow, Georges Tony Stoll, Maurice Tabard, Patrick Tosani, Raoul Ubac, Hannah Villiger, Nancy Wilson-Pajic, Erwin Wurm.
Liens
links :
http://www.francefineart.com/index.php/agenda/14-agenda/agenda-news/2487-2199-arles-spectre
http://aoyamameguro.com/en/artists/hirofumi-isoya-the-specter-of-surrealism/
Portfolio "La chambre obscure" :
http://www.evelynecoutas.net/?La-chambre-obscure-1983-1985&var_mode=calcul